Prev Next

Legislatia muncii va fi predata in scoli

Tinerii aflati in primii ani de munca sunt principalele victime in accidentele de munca din cauza faptului ca nu-si cunosc drepturile pe care le au ca si angajati, mai multe...

Read more

Ce e de facut acum, cand EN 954 nu mai e…

In ultimii ani s-a discutat foarte mult despre trecerea de la standardul EN 954 la mai noul si controversatul EN 13849. In cele ce urmeaza analizam ce inseamna de fapt...

Read more

Cat va costa un accident de munca?

Orice eveniment (incident sau accident) din domeniul SSM implică post-cheltuieli pentru angajator. Acest fapt insa poate fi evitat prin apelarea la un set de masuri tehnico-organizatorice rezultate in urma evaluarilor...

Read more

Se modifica legislatia cadru SSM

Dupa cum stiti, in 2010 Guvernul Romaniei a modificat normele metodologice aprobate prin HG1425/2006 prin HG955/2010, printre alte modificari existand si cea referitoare la ocupatiile specifice domeniului SSM, necesare desfasurarii...

Read more

Un muncitor a murit intr-o explozie cont…

Un angajat al exploatarii miniere de uraniu Crucea a murit, marti dimineata, in urma unei deflagratii produse in mina, reprezentantii Inspectoratului Teritorial de Munca Suceava afirmand ca explozia a fost...

Read more
Stiri Ce e de facut acum, cand EN 954 nu mai este valabil?

Ce e de facut acum, cand EN 954 nu mai este valabil? Special

Marţi, 21 Februarie 2012 07:33

In ultimii ani s-a discutat foarte mult despre trecerea de la standardul EN 954 la mai noul si controversatul EN 13849. In cele ce urmeaza analizam ce inseamna de fapt aceasta schimbare atat pentru producatorii de masini industriale cat si pentru utilizatorii acestora.

Nu putem nega abordarea mult mai analitica a standardului EN 13849 si EN 62061 ca o imbunatatire majora fata de specificatiile standardului EN954, insa tocmai aceasta creeaza mai multa presiune in ceea ce priveste producatorii de utilaje industriale. In marea majoritate a cazurilor unde sistemele de control de securitate nu sunt compuse din componente simple special proiectate pentru folosire in conditii de securitate, va fi foarte dificila obtinerea de valori legate de fiabilitate care sa aiba credibilitate si sa conduca la o analiza pertinenta.

Dupa cum se stie EN954 nu mai asigura prezumtia de conformitate cu cerintele esentiale de securitate si sanatate in munca a Directivei Masini 2006/42/EC. De ceva timp EN 13849 sau EN 62061 (pentru sistemele electrice) au fost deja armonizate, permitand producatorilor sa efectueze din timp modificarile necesare asigurarii conformitatii cu specificatiile noilor standarde.

Astfel, multi dintre producatorii de utilaje industriale se vor fi intrebat deja daca masinile proiectate conform specificatiilor EN 954 dintr-o data au devenit nesigure si astfel de necomercializat pe piata europeana incepand cu 1 ianuarie 2012. Sunt mai multe motive pentru care nu este cazul sa se ajunga la o astfel de concluzie:

1. Cerinta legala nu este asigurarea conformitatii cu specificatiile vreunui standard ci indeplinirea cerintelor impuse de legislatia nationala ce implementeaza Directiva Masini. Un producator de utilaje (sau persoana care asigura marcajul CE) pot sa justifice pe proprie raspundere, desigur daca si doresc, de ce utilajul sau este sigur fara a face referinta la vreun standard. Conformitatea cu un anumit standard asigura un mod convenabil insa nu exclusiv de a justifica securitatea unui utilaj. Daca utilajul a fost considerat destul de sigur in conformitate cu EN954, nu devine imediat nesigur pentru ca un anumit standard s-a modificat.

2. Cel mai probabil un utilaj ce indeplineste specificatiile EN954 va indeplini si cerintele EN 13849. In acest caz, singurul castig al aplicarii EN13849 este modul mai riguros si mai complex de a arata ca cerintele noului standard sunt indeplinite. Cand nu se poate aplica EN 954? Auto-certificarea echipamentelor din anexa IV a Directivei Masini prin folosirea prezumtiei de conformitate cu standardele EN fara un certificat emis de catre un organism notificat. In acest caz este permisa doar asigurarea conformitatii cu standarde armonizate.

Singurul lucra care s-a modificat in mod fundamental odata cu adoptarea noilor standarde este o noua dar similara definitie a ce inseamna „destul de sigur” pentru un circuit de control si un mod mult mai complex de analizare a faptului ca un sistem de control este „destul de sigur”.

Este important sa realizam ca securitatea unui sistem de control este doar o mica parte din securitatea generala a unui utilaj. Este de preferat abordarea prin care se urmareste proiectarea masinilor prin eliminarea pericolelor decat incercarea de a oferi protectie impotriva acestora prin apelarea la sisteme de control sofisticate. Majoritatea accidentelor dependente de sistemele de control nu sunt cauzate de proiectarea sistemului in sine ci de folosirea malitioasa, intentionata sau nu, a acestuia.

Marea majoritate a utilizatorilor de masini industriale nu trebuie sa isi faca griji, dar trebuie sa ia in considerare faptul ca EN13849 le asigura o noua unealta pentru analizarea nivelului de securitate oferit de catre un anumit utilaj. O verificare periodica a sistemelor de control de securitate insotita de un audit in ceea ce priveste punctele slabe si modificarile necesare este intotdeauna binevenita.

Proiectantii de utilaje ar face bine sa verifice daca sistemele lor de control indeplinesc specificatiile EN13849 dar in cele mai multe cazuri se va fi dovedit ca nu sunt necesare modificari suplimentare. Va fi deasemenea inteligent din partea proiectantilor sa verifice daca noile lor proiecte indeplinesc cerintele EN13849 sau EN62061, in particular daca un standard de tip C impune un anumit nivel de performanta PL sau un anumit nivel de integritate SIL.

Ca o concluzie generala, principiile de baza si practica proiectarii impecabile a utilajelor industriale raman neschimbate, diferenta consta doar intr-un mod mult mai riguros de a le analiza aplicarea.